Tot, Amerigo (1909 - 1984)
ÉletrajzÉletrajz
Az elsősorban szobrászként működő magyar származású, de élete nagy részében Olaszországban élt Amerigo Tot azon kevés magyar művészek egyike, akinek a neve, még életében és halála után is, ugyanolyan ismert és elismert Olaszországban és Magyarországon egyaránt. Amerigo Tot 1909. szeptember 27-én született Fehérvárcsurgón. 1921-ben családjával Budapestre költözik. 1927-ben felvételt nyer a Mintarajziskola (mai Iparművészeti Főiskola) grafika szakára, amit 1930-ban kitüntetéssel végez el, ahol Helbing Ferenc, Kaesz Gyula és Leszkovszky György voltak a mesterei. 1931-től felveszik fél évre a dessaui Bauhausba, bentlakásra.1931 a Bauhaus utolsó éve Dessauban. Itt Drezdában, a Brücke Galériában rendezi első kiállítását. 1933-ban a Magyar Római Akadémiára kerűl ösztöndíjasként.
Legkedveltebb motívuma az emberi alakok párokba vagy kis csoportokba rendezve. A különböző szituációkban megjelenő gömbölyded nőalakok által alkotott csoportok egyik legjelentősebb szobrászati szoborsorozata, a Kavicsasszonyok alapján készültek. Picassóra – a szobrász személyesen is ismerte a festőt - emlékeztető szerelmespárjai, természetes és magától értetődő pózokban, a társas együttlét kifejezései. A művésznek a szépség iránti egyéni látásmódjában az egyszerűség és a kreativitás ötvöződik.
Nemzetközi és egyetemes mértékű megbízásokat teljesített, többek között a nevéhez fűződik a római Termini pályaudvar homlokzati reljefje vagy a vatikáni magyar kápolna domborműveinek az elkészítése, de készített litográfiákat az olimpiai bizottság részére is.
1978-ban állandó kiállítása nyílik Magyarországon, Pécsett. Még ebben az évben az Olasz Tudományos Akadémia aranyérmes tagjává választja. 1979-ben a Magyar Népköztársaság babérkoszorúval ékesített Zászlórendjével tüntetik ki.
1982 március 18 - április 18-kán nyílik meg az utolsó hazai kiállítása Budapesten, a Vigadóban. 1984. december 13-án hal meg Rómában. Budapesten, a Farkasréti temetőben lett eltemetve. Melocco Miklós készített síremléket, amely 1989-ben lett felalítva.
| Év | Életrajz |
|---|---|
| 1909 | Fehérvárcsurgón született |
| 1927-1930 | Budapesti Iparművészeti Főiskola |
| Tanárai: Helbing Ferenc, Kaesz Gyula és Leszkovszky György. | |
| 1931-től | felvételt nyert fél évre a dessaui Bauhausba, bentlakásra. |
| 1933 | Drezdai iskola. |
| 1933 | Római Magyar Akadémián kezd szobrászattal foglalkozni. |
| 1940-1945 | Elkészíti a Kavicsasszony sorozatot. |
| 1947-ben | A római Magyar Akadémia művészeti tanácsadója lesz. |
| 1949 | Mwgnyeri a római Termini pályaudvar frízeire kiírt nemzetközi pályázatot, |
| ami világhírűvé teszi őt. | |
| 1950-1952 | Svájcban, Dániában és Svédországban mutatja be műveit. |
| 1953-ra | elkészül a Termini-fríz. |
| 1966 | Megnyeri a római Kennedy-emlékműre kiírt pályázatot. |
| 1970-1980 | Bari-i Szépművészeti Akadémián tanít. |
| 1974-ben | elkészíti VI. Pál pápa portréját, valamint azt a kelyhet, |
| amelyet aztán a pápa a Szent Év megnyitásakor celebrált misén használt. | |
| Mesterei: Lyonel Feininger, Josef Albers, Vaszilij Kandinszkij, Joost Schmidt, | |
| Gunta Stölzl, Alfred Arndt, Walter Peterhans és Moholy-Nagy László. | |
| Díjak | |
| 1938-ban | a „Premio per Giovani Artisti”-nak, a fiatal olasz művészek évi díjának nyertese. |
| 1946-ban | Premio Saint Vincent-et díját nyeri el. |
| 1948 | Forte dei Marmi első díjának nyertese. |
| 1950 | Mostra della Ricostruzione szobrászati díj nyertese. |
| 1956-ban | A római Mezőgazdasági Kiállítás (Mostra dell’ Agricoltura) első díját nyeri el. |
| 1979 | Magyar Népköztársaság babérkoszorúval ékesített Zászlórendjével tüntetik ki. |
| Kiállítások | |
| 2007 | Mappák Rómából (MKE, Parthenon-fríz Terem, Epreskert, Budapest) |
| 2007 | Mappák Rómából (Lamberg Kastély, Mór) |
| 1982 | Vigadó Galéria, Budapest |
| 1978 | IV. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás (Műcsarnok, Budapest) |
| 1973 | La Pancetta' (Bari) |
| 1973 | Palermo, Szicília |
| 1972 | Rio de Janeiro, Mexikováros, Tokio |
| 1972 | Kortárs Olasz Szobrászat (Hakone, Japán) |
| 1971 | The Joseph M. Katz Collection (Pittsburgh, U.S.A.) |
| 1971 | Modern Olasz Szobrászat, (Műcsarnok, Budapest) |
| 1970 | Quadriennale (Róma) |
| 1970 | Galleria d'Arte, Bari |
| 1969 | Szeged |
| 1969 | Debrecen |
| 1969 | Tihany |
| 1969 | Műcsarnok, Budapest |
| 1966 | New York |
| 1965 | XXIV Biennale Nazionale D'Arte Cittá di Milano, Palazzo della Permaente |
| 1964 | Bologna |
| 1963 | Actualite de la sculpture (Galeria Creuze, Paris) |
| 1962 | XXXI. Velencei Biennálén önálló kiállító. |
| 1960 | Quadriennale (Róma) |
| 1954 | XXV. Velencei Biennálé olasz pavilonjának kiállítója. |
| 1952 | XXIV. Velencei Biennálé olasz pavilonjának kiállítója. |
| 1950-1952 | Svájcban, Dániában és Svédországban mutatja be műveit. |
| 1952 | Quadriennale (Róma) |
| 1949 | Galleria d'Arte "La Giostra" (Róma) |
| 1948 | Róma |
| 1948 | XXII. Velencei Biennálé olasz pavilonjának kiállítója. |
| 1948 | La Margherita' (Róma) |
| 1931 | Első önálló kiállítása - (Galerie Brücke, Drezda) |
| Állandó kiállítások | |
| Koller Galéria - Budapest - Táncsics Mihály utca 5. | |
| Amerigo Tot Múzeum - Pécs - Káptalan u. 2 | |
| Amerigo Tot Emlékhely - Fehérvárcsurgó - Deák Ferenc u. |
















































